BÜYÜKLERİN,GEÇMİŞİN MEKANINA,ÜMMET-İ MUHAMMEDİN HAYRINA,ESMA ÜL HÜSNA VE FAZİLETLERİ (ALLAH İLMİ)
   BÖLÜM V Esma ül Hüsna’daki İsmi Azamlar a. Lügatçe : İsm i Azam en büyük isim, en yüce isim anlamına gelmektedir.En büyük ve en yüce isim ancak Hakimler Hakimi,Ehad ı Razzak olan yüce Allah’a aittir.Yani aşağıda da görüleceği gibi Esma ül Hüsna’nın içindeki İsmi Azam olan Esma ül Hüsna’nın Rahmanı Kadiri olan Yüce Allah’tan gayrısına isim olarak verilmesi mümkün değildir.Yinede verilecekse baş tarafına abdul-Allah’ın kulu kelimesinin getiilmesi gereikecektir. b. Aidiyet : Esma ül Hüsna’nında, içindeki İsmi Azam olan Esma ül Hüsna’nında insanlara isim olarak veilemeyeceğini ,eğer verilecekse baş tarafına abdul-Allah’ın kulu kelimesinin getiilmesi gerekmektedir. Esma ül Hüsna’nın içindeki İsmi Azam olan Esma ül Hüsnalar şunlardır: • Allah : Kendinden başka ilah olmayan,yaratıcı,Rab anlamına gelmektedir. Allah Esma i İlahisi Cenab ı Hakkın bütün isimlerini içine alan cok yüce ve ulvi bir Kelime i Mübarekedir. Haşr Suresinin 22 ve 24. Ayeti bunu derpiş etmektedir.Oda şudur: O Allah ki, O'ndan başka ilah yoktur. Gaybı da, müşahede edebileni de bilendir. Rahman, Rahim olan O'dur. O Allah ki, O'ndan başka ilah yoktur. Melik'tir; Kuddus'tür; Selam'dır; Mümin'dir; Müheymin'dir; Aziz'dir; Cebbar'dır; Mütekebbir'dir. Allah (müşriklerin) şirk koştuklarından çok yücedir. O Allah ki, yaratandır, (en güzel biçimde) kusursuzca var edendir, 'şekil ve suret' verendir. En güzel isimler O'nundur. Göklerde ve yerde olanların tümü O'nu tesbih etmektedir. O, Aziz, Hakimdir. • El Hay : Hayat sahibi,diri,her şeye gücü yeten anlamına gelmektedir.(Kur’anı Kerim’in Mümin Suresi Ayet 65,Ali İmran Suresi Ayet 2,Furkan Suresi Ayet 58, Taha Suresi Ayet 111 de yer almaktadır.) • El Hakem : Hükmeden,hakkı yerine getiren anlamına gelmektedir (Kur’anı Kerim’in Enam Suresi Ayet 119,Hicr Suresi Ayet 9 de yer almaktadır.) • Er Rahman : Bağışlayan,esirgeyen,merhamet etmek suretiyle nimetlendiren anlamına gelmektedir. (Kur’anı Kerim’in Haşr Suresi Ayet 22,Meryem Suresi Ayet 61,Fatiha Suresi Ayet 2,İsra Suresi Ayet 110,Taha Suresi Ayet 108, Enbiya Suresi Ayet 112,Nebe Suresi Ayet 38 da yer almaktadır.) • El Kayyum : Her şeyi ayakta tutan anlamına gelmektedir. • El Adl : Adalet sahibi,adil olan, adaleti emreden anlamına gelmektedir. (Kur’anı Kerim’in Maide Suresi Ayet 8,Fetih Suresi Ayet10,İsra Suresi Ayet 71,Müntehine Suresi Ayet 8,Nisa Suresi Ayet 8,MaideSuresi Ayet 41, Sebe Suresi Ayet 26 dayer almaktadır.) • Er Rahim : Ziyadesiyle merhamet eden,nimetlendiren anlamına gelmektedir.( Kur’anı Kerim’in Haşr Suresi Ayet 22,Meryem Suresi Ayet 61,Fatiha Suresi Ayet 2,İsra Suresi Ayet 110,Taha Suresi Ayet 108,Enbiya Suresi Ayet 112,Nebe Suresi Ayet 38 yer almaktadır.) • Erhamerrahimiyn :Merhamet edenlerin en merhametlisi anlamına gelmektedir (Kur’anı Kerim’in Enbiya Suresi Ayet 83 yer almaktadır.) • Zülcelal i Vel İkram : Azamet ve büyüklük sahibi,celal ve ikram sahibi,kerem ve ikram sahibi anlamına gelmektedir.( Kur’anı Kerim’in Rahman Suresi Ayet 78,Fatır Suresi Ayet 21,Zuhruf Suresi Ayet 71,İnsan Suresi Ayet 21 de yer almaktadır.) • Ya Rabbi, Ya Rabbi, Ya Rabbi : Yaratan; büyüklük sahibi, kendinden başka ilah olmayan,yaratıcı,merhamet edenlerin en merhametlisi anlamına gelmektedir (Kur’anı Kerim’in Enbiya Suresi Ayet 83,Gasiye Suresi Ayet 36-37,Mümin Suresi Ayet 64-65,Bakara Suresi Ayet 131,Enam Suresi Ayet 45,Enam Suresi Ayet 162,Araf Suresi Ayet 54) de yer almaktadır.) • El Hannan : çok acıyan,acıması sonsuz,çok şerefli,merhameti bol, merhamet edenlerin en merhametlisi anlamına gelmektedir. • El Mennan : Celal ve ikram sahibi,kerem ve ikram sahibi,ikramı bol,ihsanı bol anlamına gelmektedir. *** Duaların bu İsmi Azam olan Esmaül Hüsna ile yapılması ve bunların sık sık söylenmesinin sırrına erişilmez. Duaların İsmi Azam olan Esmaül Hüsna ile yapılması duanın kabulne şayan olur.
      Tarih: 28.03.2013 12:39:28 | Yazan Üye: canmehmet
[1]
 
Bu Konuya Toplam 0 Adet Yanıt Yazıldı.